14 грудня, 2009

Правила зворотного зв'язку, або як не почути: "Сам дурний!"

«Якщо хочеш, щоб щось було зроблене добре, зроби це сам».

Справедливе твердження, з яким можна посперечатись, як і з будь-яким справедливим твердженням. Тим не менше, оточуючі постійно продовжують щось робити, не зважаючи на те, подобається нам це чи ні. Особливо це стосується дітей-батьків-дружин-чоловіків-співробітників. І якщо на роботі зробити зауваження іще вдається коректно і виважено, то вдома це зробити ой як складно. А тоді починаються образи, бажання зробити усупереч, на зло, критика у відповідь, відмова щось робити чи допомагати наступного разу.

Пропоную кілька простих і дієвих правил зворотного зв'язку, написаних спочатку до «дитячої» теми, але які широко використовуються і в бізнесі і в консультуванні сімейних пар.

-    пропорція похвали до критики має бути 9/1 (тобто на одне зауваження має припадати 9 похвал-компліментів на день). Висловлюючи свою думку про щось, спочатку перелічуєте, що сподобалось, а потім, що б Ви покращили. Наприклад: «Ти помив посуд, який молодець! І виделки поскладав окремо від ложок. І воду закрутив повністю. Мій помічник! Дай я тебе поцілую і витру. Правда, я би наступного разу була б обережнішою і не налила стільки води на підлогу

-    «Я-висловлювання» - на відміну від «Ти-висловлювань»: візьміть за звичку говорити від імені власних почуттів, а не оцінюючи дитину. Наприклад: «Я почуваюсь дуже погано, коли вчитель розповідає про твою поведінку, мені соромно перед іншими батьками, так, що хочеться тікати зі зборів» замість «Ти – малий бешкетник, …, вчителька знову тебе висварила на зборах!». «Я почуваюсь обдуреною» замість «Ти мені брешеш!».

-    принцип «гамбургера»: уявіть, що булочки – це щось хороше, сказане дитині, а начинка – власне критичне зауваження. Наприклад: «Я розумію, що ти дуже тішишся, коли до тебе приходять друзі. Але мені дуже не приємно, коли після вас потрібно стільки прибирати і збирати речі. Я сподіваюсь, що наступного разу ви будете поводитись гарно».


-    Обійми – на думку видатного сімейного психолога Вірджинії Сатір, людині для комфортного існування потрібно не менше 4 обіймів на день, для дітей – це питання виживання, необхідний мінімум – 8 обіймів.




4 коментарі:

  1. Дякую! Мені особливо важливою виявилась інформація щодо обіймів:) Буду користуватись:)

    ВідповістиВидалити
  2. Дорога Валентино!
    Дякую Вам за таку потрібну і важливу інформацію. Я шкодую тільки про одне - що не знайшла Вас раніше. Тут так багато всього для вивчення.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую, Галино, вивчати ніколи не пізно! Саме сьогодні Ви творите своє майбутнє :)

    ВідповістиВидалити