23 серпня, 2011

Практикум "сміливості" - випуск №1 "Об'єктивне і суб'єктивне у страхах. Як це використовувати"

Страхи, буває, посідають невиправдано чільні м’ясця у нашому житті. Безперечно, тривожитись, отже, бути обережним, пильним, планувати і перевіряти необхідно, але коли страх бере тотальний контроль над життям – тут уже не йдеться про необхідність, а йдеться про стан, який зводить з розуму. Будь-яку подію, ситуацію чи емоцію ми можемо інтерпретувати із своєї власної точки зору, так званої – суб’єктивної, а можемо спробувати подивитись на неї очима стороннього спостерігача і стати на хвильку трошки об’єктивнішими. З позиції когнітивно-поведінкової психотерапії, яка показує найбільш ефективні результати щодо фобій, панічних атак та тривожності, такий «зсув» сприйняття може стати одним зі способів самодопомоги.

Так ми можемо по-різному трактувати таку подію, як панічна атака.
Суб’єктивне значення: "Я помру".
Об’єктивне значення: адреналін й інші речовини викидаються в кров'яне русло.
Як вам здається, який зі способів інтерпретації підсилить, а який знизить тривогу?
Спробуйте суто для себе потренуватись у формулюванні об’єктивних значень щодо наступних ситуацій і суб’єктивних інтерпретацій:

Подія: критика іншою людиною.
Суб’єктивне значення: "Я, мабуть, зробив щось неправильно. Я неповноцінний".
Об’єктивне значення: ______________________

Подія: невдача в діловому проекті.
Суб’єктивне значення: "Я некомпетентний, я невдаха, я спускаюся вниз по сходах успіху".
Об’єктивне значення: "_____________________".

Подія: нестача аргументів.
Суб’єктивне значення: "Я слабак, торохтій і зануда".
Об’єктивне значення: "_____________________".

Подія: мало друзів.
Суб’єктивне значення: "По суті, полюбити мене неможливо".
Об’єктивне значення: "_____________________".

Подія: невдачі в спорті.
Суб’єктивне значення: "Я негодящий чоловік (мужчина)".
Об’єктивне значення: "_____________________".

Подія: стала на сім кілограмів важче, ніж була в 17 років.
Суб’єктивне значення: "Я забула про самодисципліну".
Об’єктивне значення: "_____________________".

Особисте значення страху - таке сприйняття світу, коли здається, що повинно статися щось страшне і цього треба уникнути будь-що. Громадське, об'єктивне значення полягає в тому, що реальна небезпека може бути присутньою, а може і не бути присутньою, і необхідно подивитися на ситуацію і визначити, чи дійсно вона існує. Можна скористатися наступними п'ятьма принципами, які виділяє Райан МакМаллін, психотерапевт у методі когнітивно-поведінкової терапії, чиїми порадами я з успіхом користуюсь у роботі зі своїми клієнтами. В цілому, страх об'єктивний, якщо:
  1. Існує справжня небезпека для особи, яка може завдати реального збитку. Безпідставно боятися чудовиськ під ліжком, оскільки вони не існують, а те, що не існує, не може шкодити нам. Деякі люди бояться відьом і чаклунів.
  2. Рівень страху дорівнює рівню можливого збитку. Невиправданий буде страх посадити невелику скалку у п'ятку, оскільки він переважує потенційну небезпеку. Деякі люди бояться повести себе нескромно на людях.
  3. Страх відповідає вірогідності того, що неприємність відбудеться. Якщо людина боїться, що її уб'є метеор, то її страх буде ірраціональним, тому що вірогідність цього занадто мала. Деякі люди помітно бояться таких маловірогідних подій, як авіакатастрофи, хоча абсолютно очевидно, що частота автомобільних аварій значно вища.
  4. Небезпека може контролюватися. Боязнь того, що сонце перетвориться на супернову зірку, безглузде, тому що подія виходить за межі людського контролю. Багато клієнтів побоюються того, що у них може бути прихована спадкова хвороба.
  5. Страх корисний у тому випадку, якщо проявляється в ситуації, де він триматиме людину в стані бойової готовності перед обличчям небезпеки, якої можна уникнути. Пильність з приводу отримання "нервового зриву" жодним чином не знижує вірогідність цього.
Успіхів у застосуванні! Якщо ви хочете отримати від мене зворотній зв'язок по формулюванню об'єктивних значень у цьому випуску, ви можете надіслати їх мені поштою parobiy@gmail.com 


Немає коментарів:

Дописати коментар