Для когось перша робота - давно пройдений етап, після якого було багато-багато різного досвіду й професійних експериментів. Для когось вона переросла у першу і теперішню, на якій вдалося закріпитись, відчути стабільність і переваги кар’єрного зростання. Хтось тільки готується зайняти своє почесне місце в фаховій сансарі. У кожного гайдамаки, як водиться, своя доля, і свій шлях широкий...
Нещодавно, журналістка з газети "24" поставила мені кілька запитань щодо тої самої "долі" молодого співробітника.
1. Чи має перше місце праці вплив на розвиток кар'єри молодої людини? (після закінчення ВНЗ)
Менеджери по персоналу зазвичай дійсно звертають увагу, чи пішов кандидат після закінчення ВНЗ працювати за спеціальністю, чи обрав іншу сферу діяльності. Якщо людина 5 років вчилася економіці, а прагне влаштуватися перекладачем, оскільки знає англійську, виникають сумніви щодо її відповідальності за свій час, як головний ресурс, уміння робити усвідомлений вибір. Так могло відбутися, якщо батьки самі вирішили, де навчатися дітям, незалежно від їхніх бажань і прагнень. Це, як кажуть, " ведмежа послуга" власній дитині.
Наступний варіант, коли недавній студент усвідомлено влаштовується в компанію, яка віддає перевагу "вирощуванню" кадрів. Політика деяких компаній орієнтована на розвиток лояльних, "своїх" людей. Навчити завжди легше, ніж переучувати. Тому, якщо людина потім звільняється після такої виучки, то наступний працедавець буде оцінювати, хто займався формуванням цього фахівця й чи підходить це під їх корпоративну культуру. Отут уже когось беруть «з руками й ногами», а когось цураються – незалежно від кваліфікації й особистісних характеристик, упередження проти колишнього керівництва може переважити.
2. З якими проблемами найчастіше стикаються молоді фахівці на першій роботі?
Можна пожартувати, що з такими ж, як і діти в першому класі після домашнього виховання. З одного боку, з'являється нова відповідальність, якої не було дотепер – ти або виконуєш свої функції щодня й досягаєш результату, або не проходиш випробувальний термін. Сесій і перезаліків, звичайно, не буває. З іншого боку, до тебе вже ставляться не як до студента, яких багато, який прийшов- пішов, а як до ресурсу, що виконує свою власну, дуже важливу роль у системі, якщо ти у неї вже потрапив. Основні проблеми: це самодисципліна, специфіка субординації, зайва самовпевненість або навпаки – скромність, розуміння, що навчання й робота, навіть за фахом, часом, зовсім різні речі.
3. До Вас звертаються молоді фахівці із проблемою взаєморозуміння з роботодавцем на першій роботі?
Взаємини з керівником – особливий вид стосунків. Дуже розповсюджена ситуація: керівник не дає чітких інструкцій, вважаючи, що "і так усе ясно", молодий підлеглий сподівається, що йому "зрозуміло, зроблю як знаю". Імовірність того, що уявлення про невизначене завдання збігатимуться у двох різних людей досить мінімальна. Незадоволений керівник може некоректно давати зворотний зв'язок – у формі критики, не давати достатньо підтримки, що негативно позначається і на самооцінці, і на відчутті адекватності своїй професії як такій. Що робити новачкові? Вчитися слухати, усе записувати й ставити запитання доти, доки завдання не буде гранично ясним. Бути тактовним, але наполегливим. Узгодити наперед, коли буде відбуватися проміжний контроль, не чекаючи на здачу цілого проекту.
4. Як позиціонувати себе на першій роботі, щоб піднятися по кар'єрним сходам?
Це складне питання. Якщо Ви – менеджер з активних продажів, то у Вас цінується напористість, упевненість, уміння спілкуватися, мобільність, швидкість реакції, витривалість стосовно відмов клієнтів, знання товару. Якщо ж Ви – молодий бухгалтер, то головними Вашими чеснотами будуть уважність, скрупульозність, посидючість, знання бухгалтерії. Крім відмінностей за фаховими вимогами, у кожної компанії своя "душа" - корпоративна культура. Це ті писані (або неписані) правила співжиття колективу, основні цінності й цілі. Одні підприємства цінують чесність, відкритість, лояльність і толерантність, інші – конкурентоспроможність, силу й владу. Є чудова книга Стенлі Бінга "Як закинути слона в небеса. Дзен і мистецтво дряпатись догори".
До речі, минулого місяця спільно з компанією "Real English" ми провели перший тренінг "Як пройти співбесіду англійською". Мета проекту: допомогти кандидатам підготуватись до успішної ділової комунікації - на мовному і на невербальному рівнях , оволодіти навичками самопрезентації та саморегуляції свого психологічного стану, грамотно скласти резюме. Досвід для мене дуже незвичний, оскільки сама мала нагоду так довго говорити англійською вперше :)
Немає коментарів:
Дописати коментар